راهنما

مروری کلی بر اهمال کاری

اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری یعنی کاری که مهم هست و باید انجام بدهید را به تعویق اندازید و آن را در دقیقه نود انجام دهید. دو نکته را در تعریف اهمال کاری لازم است مد نظر بگیرید:

۱. کار مهم است و انجام ندادنش بطور کلی تبعات منفی دارد و دیر انجام دادنش هم هزینه ای را برای فرد در برخواهد داشت

۲. کار را بدون اینکه ضرورتی در به تعویق وجود داشته باشد و کار مهمتری بجای آن وجود داشته باشد، به تعویق می اندازیم.

به عنوان مثال سارا میدونه که باید درسش رو بخونه و اون امتحان، امتحان مهمیه براش ولی خوندن درس رو به تعویق می اندازه و وقتش رو با رمان و اینستاگرام پر میکنه و درس خوندن رو در اولویت قرار نمیده.

فردی که تنبل است، ممکن است انگیزه کافی و محرک کافی برای برانگیختن او برای اقدام به یک کاری را نداشته باشد. او ممکن است حتی آن کار را انجام ندهد. به عنوان مثال اگه سارا میگفت: «درس بخونم که چی بشه؟» اینجا میتونست ناشی از این باشه این جمله که سارا انگیزه کافی برای درس خوندن نداره.

در اهمال کاری فرد می دونه اون کار مهمه و باید انجامش بده و حتی در دقیقه نود هم انجامش میده، پس مشکل انگیزه نیست. مشکل چیزهای دیگست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

عامل مهمی که در انگیزه میتواند نقش داشته باشد، gratification instant یا پاداش های فوری است. در بسیاری از فعالیتهای سودمند و ارزشمند، بلافاصله بعد از انجامشان پاداشی دریافت نمیکنیم یا درحین انجام کار، لذت نمیبریم. به عنوان مثال اگه سارا هدفش از ورزش کردن این باشه که ۳ کیلو وزن کم کنه یا عضله بزنه، با یک بار باشگاه رفتن این اتفاق نمی افته و خود ورزش کردن هم ممکنه براش سخت باشه. در نتیجه ورزش کردن برای سارا پاداش فوری نداره و در ادامه انگیزشو ممکنه از دست بده.

یکی از کارهایی که میتوان برای تقویت انگیزه انجام داد این است که برای خودمان پاداش های فوری تعیین کنیم. به عنوان مثال اگه هدف سارا از ورزش این باشه که صرفا حالش خوب شه و تحرک داشته باشه، اونوقت بلافاصله و در حین ورزش به هدفش رسیده. یا اگه اون بعد از ورزش برای خودش تشویقی در نظر بگیره هم نوعی تشویقی محسوب میشه. مثلا خوراکی سالم کم کالری ای که دوست داره رو بخره و بخوره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *